Velg å være en leder, ikke en sjef!

#arbeidsmiljø #kaptein #ledelse #motivasjon #psykososialt arbeidsmiljø #relasjoner #relasjonsledelse Feb 13, 2024

Velkommen til dette blogginnlegget, til alle ledere, fremtidige ledere, potensielle kaffemisbrukere og kontorsuperhelter!

I dag skal vi utforske den spennende verden av lederskap - en verden der kaffekopper er uendelige og teambyggingsøvelser er nøkkelen til suksess. Å være en leder kan sammenlignes med å være kaptein på et skip, men i stedet for havet, navigerer du gjennom kontorets kreative kaos og møteentusiaster, drevet av den magiske kraften av koffein.

Men før vi setter seil på dette spennende eventyret, la meg minne deg på en viktig regel: Velg å være en leder, ikke en sjef. Selv om tittelen "sjef" kan virke imponerende, er det ikke alltid like populært blant mannskapet ditt. Den virkelige makten ligger i å være en leder som folk faktisk vil følge. Og la oss være ærlige - å bli kalt "Kongen eller dronningen av kaffemaskinen" er ikke akkurat en tittel som lyser av respekt.

Du lurer gjerne på hva forskjellen er mellom en leder og en sjef? La meg gi deg et enkelt eksempel:

Når en sjef ser en utfordring, sier sjefen: "Gjør det på denne måten, fordi jeg sier det!" En leder ville heller ha sagt : "La oss ta en kaffe og se på dette sammen, hva tror du? Jeg tror vi kan løse dette sammen som et team."

Når en sjef har en dårlig dag, sprer han/hun negativitet som en dårlig lukt på kontoret. En leder som har en dårlig dag, tar seg et dypt pust, går en runde rundt kontoret og kommer tilbake med en vits om hvorfor kopimaskinen alltid bestemmer seg for å spise papiret akkurat når du trenger det som mest.

Så, hvordan kan du bli en leder og ikke bare en sjef? Her er noen tips:

Mellomnavnet ditt er "Empati": Ja, du hørte riktig. Hvis du ikke allerede har fått dette offisielt byttet ut på ID-en din, bør du vurdere det. Å forstå og bry deg om dine ansattes behov og følelser vil ta deg langt – bokstavelig talt og metaforisk.

Lær å lytte: Mange sjefers favorittfrase er "Fordi jeg sa det!", men en leder foretrekker heller "Fortell meg hva du tenker." Ikke vær redd for å lytte til ideene til teamet ditt – de har kanskje noen geniale tanker som du aldri ville ha kommet på selv.

Smil, det irriterer dem: Ingenting bryter isen som et godt smil. Selv om møtet er fullt av tekniske problemer og misforståelser, kan et smil og en liten vits gjøre hele forskjellen. Bare pass på at vitsen din ikke er for kreativ – du vil ikke at HR avdelingen skal involvere seg. Trust me, de har nok å gjøre med å tolke kaffemaskinens krumspring.

Del av æren, ta på deg skylden: En leder deler suksess og tar på seg feil. Hvis noe går galt, ikke bruk pekefingeren og skjul deg bak kopimaskinen. Ta ansvar, og bruk det som en mulighet til å lære og vokse eller i det minste å lære deg hvordan kopimaskinen fungerer. Og husk, det er alltid en god unnskyldning å gi når du forklarer hvorfor kopimaskinen nå tror den er en papirkvern.

Konklusjonen i dette blogginnlegget er kort oppsummeret: Velg å være en leder fremfor en sjef. Ikke bare fordi det gjør deg til en mer tiltrekkende person på bedriftens neste karaokekveld, men fordi det utgjør en forskjell i dine ansattes liv og bedriftens suksess. Og selv når ting blir utfordrende, er det viktig å huske at man alltid kan stole på støtten fra sine medarbeidere og å beholde sin sans for humor for å komme seg gjennom vanskelige tider.

Takk for at du tok deg tid til å lese!